loading...
آریانا سیستم
کاوشگر بازدید : 255 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

تیم برتون
 
● بیوگرافی و فیلمشناخت جامع و زیبایی از تیم برتون
تیموتی ویلیام برتون کارگردان ، نویسنده و طراح آمریکایی که بیشتر به خاطر سبک شخصی و نامتعارف آثارش شناخته می شود؛ در ۲۵ آگوست سال ۱۹۵۸ در بربنک کالیفرنیا متولد شد.

تیم برتون

برو ادامه مطلب

کاوشگر بازدید : 263 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

زندگینامه آلفرد هیچکاک - آکاایران

 

آلفرد هیچکاک
 
زمانی ارنست همینگوی گفته بود که اگر در داستانی یک تفنگ را که بر روی دیوار قرار دارد توصیف کردید، در طول داستان باید این تفنگ نقشی را ایفا بکند.

این موضوع علاوه بر ادبیات در سینما نیز صدق می کند. سینمای هیچکاک در این مورد مثالهای بسیار خوبی دارد.
کسانی که سرگیجه را دیده اند حتما صحنه زیبای اتاق سبز هتل را به یاد دارند.
اتاق مادلن با نور سبز چراغ بیرونی هتل روشن شده است.حال ببینید که هیچکاک چگونه از این نور سبز استفاده دراماتیک می کند.
جودی که پس ارایش و پوشیدن لباس هایی شبیه مادلن کاملا به او شبیه شده است برای تغییر ارایش مو به حمام میرود و پس از باز گشت در هاله ای از نور سبز ومه فرو می رود. گویی دوباره زاده شده است.و این یعنی استفاده دراماتیک از عناصر صحنه....
زمانی که فیلم "بیگانگان در ترن" را می دیدم.در صحنه ای شخصیت اول فیلم درواگن مترو با تنها شخصی که روبرو می شود یک مرد مست است . در ان زمان به این فکر بودم که این شخص و مست بودن او چه نقشی در داستان ایفا خواهد کرد.
در ادامه داستان مشخص شد که در همان لحظه قتلی صورت گرفته است که مظنون اصلی ان شخص اول داستان است . ان شخص مست در واقع تنها شاهدی است که اورا دیده است ولی به علت مست بودن او رابه یاد نمی اورد.
نوشتن و گفتن از کسی که شهره به "استاد تعلیق "در سینما است کار آسانی نیست.واقعا جسارت می خواهد نوشتن از "آلفرد هیچکاک".۲۲مرداد(۱۳ آگوست۱۸۹۹) سالروز تولد این نابغه هنر هفتم است. او که در ایست لند لندن به دنیا آمده بود تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ژزوییت ها گذراند و در رشته مهندسی ادامه تحصیل داد و از ۱۹۲۰ با کار طراحی صحنه و نقاشی برای استودیو ها وارد سینما شد و سپس پا به عرصه دستیاری و سپس کارگردانی گذاشت و اولین فیلم مستقلش (باغ تفرج) را در ۱۹۲۵ کارگردانی کرد.
حاصل حضور بیش از پنجاه ساله او در سینما ساخت نزدیک ۶۰ فیلم است که بسیاری از آنها جزو شاخص ترین فیلمهای تاریخ سینما هستند.پیرنگهای مشخص آرایشهای تصویری نور و سایه و حرکات پیچیده دوربین به همراه حضور خود فیلمساز در یک نمای فیلم به نوعی امضای تصویری آثار هیچکاک را تشکیل میدهند. هنوز هم از فیلمهای او به عنوان الگوهای اصلی ژانر دلهره و تعلیق نام برده میشوند . هیچکاک در ۱۹۷۱ نشان لژیون دونور را دریافت کرد ودر ۱۹۸۰ از دنیا رفت.
● آلفرد هیچکاک(۱۸۹۹-۱۹۸۰):
باغ تفرج(۱۹۲۵)عقاب کوهستان(۱۹۲۶)مستاجر (۱۹۲۶)سرازیری(۱۹۲۷)تقوای آسمان(۱۹۲۷)حلقه( ۱۹۲۷)همسر دهقان(۱۹۲۸)شامپانی(۱۹۲۸)اهل جزیره انسان(۱۹۲۸)حق السکوت(۱۹۲۹)آوای الستیر(۱۹۳۰)جونو و پیکاک(۱۹۳۰)جنایت(۱۹۳۰)بازی پوست(۱۹۳۱)غریب و غنی(۱۹۳۲)شماره ۱۷(۱۹۳۲)والسهای وین(۱۹۳۳)مردی که زیاد میدانست(۱۹۳۴)سی و نه پله(۱۹۳۵)مامور مخفی(۱۹۳۶)خرابکاری(۱۹۳۶)جوان و بیگناه(۱۹۳۷)خانم ناپدید میشود(۱۹۳۸)میکده جاماییکا(۱۹۳۹)ربکا(۱۹۴۰)خبرنگار خارجی(۱۹۴۰)آقا و خانم اسمیت(۱۹۴۱)سوئ ظن(۱۹۴۱)خرابکار(۱۹۴۲)سایه شک(۱۹۴۳)قایق نجات(۱۹۴۳)سفر بخیر(۱۹۴۴)طلسم شده(۱۹۴۵) بدنام (۱۹۴۶)قضیه پارادین(۱۹۴۷)طناب(۱۹۴۸) دربرج جدی(۱۹۴۹)ترس صحنه (۱۹۵۰)بیگانه در ترن(۱۹۵۱)اعتراف به گناه(۱۹۵۲)پله پنجم(۱۹۵۴)پنجره عقبی(۱۹۵۴)گربه سیاه(۱۹۵۵)دردسر یک جنایت(۱۹۵۶)مردی که زیاد میدانست(۱۹۵۶)مرد عوضی

کاوشگر بازدید : 223 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

بهمن فرمان آرا
 
● شرح حال
▪ تاریخ تولد: ۱۳۲۱
▪ تحصیلات: فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما کالیفرنیا
▪ کارگردان و نویسنده فیلمنامه و تهیه کننده
▪ فعالیت در سینما: از سال ۱۳۴۷ با ساخت فیلمهای کوتاه

بهمن فرمان آرا چه در پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب در گروه کارگردانان و تهیه کنندگان آثار روشنفکرانه سینمای ایران قرار دارد. آثار او در قبل از انقلاب از جمله بهترین آثار اجتماعی سینمای ایران به شمار می آید. همچنین در بعد از انقلاب آثار او به دلیل نزدیک بودن به سینمای ناب و استفاده کاملاً حرفه ای از عوامل مختلف بسیار موفق هستند، تا ‌آنجا که اثر انتقادی «خانه ای روی آب» در نگاه مسوولان سینمایی بعنوان یک اثر دینی نامبرده می شود و دو فیلم او بعد از انقلاب در دو جشنواره بزرگ داخلی عناوین بهترین فیلم را کسب کرده اند.
● جوایز:
▪ برنده جایزه بزرگ سومین جشنواره جهانی فیلم تهران ۱۳۵۳ برای فیلم «شازده احتجاب»
▪ جایزه بهترین فیلمنامه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۸ و جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بخش سینمای ایران همین جشنواره برای فیلم «بوی کافور عطر یاس»
▪ جایزه بهترین فیلم بیستمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۸۰ برای فیلم «خانه ای روی آب»
● فیلم شناسی:
▪ شازده احتجاب (۱۳۵۳)
▪ سایه های بلند باد (۱۳۵۷)
▪ بوی کافور عطر یاس (۱۳۷۸)
▪ خانه ای روی آب (۱۳۸۰)
▪ نوروز و خاویار (فیلم کوتاه ۱۳۴۷)
▪ تهران کهنه و نو (فیلم کوتاه ۱۳۴۸)
▪ تهران و نوروز (فیلم کوتاه ۱۳۴۸)
▪ خانه قمر خانم (۱۳۴۹)

کاوشگر بازدید : 250 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

بهمن قبادی
 
بهمن قبادی، متولد ۱۳۴۸ در سنندج و فارغ التحصیل از دانشکده صداوسیماست. وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد.

او یکی از پرکارترین سازندگان فیلم های کوتاه به شمار می رود و تاکنون جوایز بین المللی فراوانی را به خاطر آثارش به دست آورده است. قبادی توانست با فیلم «زمانی برای مستی اسب ها» برای دومین بار در تاریخ سینمای ایران، جایزه معتبر دوربین طلایی جشنواره کن را از آن خود کند.
این جایزه به اولین ساخته های فیلمسازان جوان اهدا می شود. این کارگردان نام آشنا، پس از فیلم زمانی برای مستی اسب ها این آثار را در کارنامه اش به ثبت رسانده است؛
▪ آوازهای سرزمین مادری ام (۸۱)،
▪ لاک پشت ها هم پرواز می کنند (۸۲)،
▪ چه کسی جنگ را پیشگویی کرد (۸۲)
▪ نیومانگ (۸۵).
قبادی هم اکنون در تهران در تدارک ساخت فیلم جدیدش با نام موقت «اتوبان» است که قرار است آن را اواخر پاییز مقابل دوربین ببرد. این فیلم درباره زندگی مشترک چهار دانشجوست که با هم در تهران زندگی می کنند و قرار است از بازیگران غیرحرفه ای برای بازی در نقش این دانشجویان استفاده شود.
تاکنون حضور حمید خضوعی ابیانه، به عنوان فیلمبردار در این پروژه قطعی شده است. خبر دیگر درباره قبادی اینکه قرار است نام او جزو یکی از صد کارگردان برتر دنیا، در کتابی با عنوان «سینمای حاضر» منتشر شود. این کتاب توسط انتشارات «تاشن» در انگلیس و به سرپرستی اندرو بایلی، منتشر خواهد شد و در ۶۰۰ صفحه تمام رنگی، عکس ها و آثار صد نفر از بهترین فیلمسازان دنیا را مورد بررسی قرار می دهد. 
 
روزنامه کارگزاران

کاوشگر بازدید : 234 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (1)

ابوالحسن داودی
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1332 - ... )
محل تولد: ایران - خراسان - نیشابور
شهرت علمی و فرهنگی: کارگردان
فارغ التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما و رشته جامعه شناسی از دانشگاه ملی تهران.

با نویسندگی و نقد فیلم شروع کرد. سپس اولین فیلمش سفر عشق نه تنها نمایش عمومی پیدا نکرد بلکه آنچنانکه باید مورد توجه واقع نشد.
سپس به سینمای کمدی روی آورد و در این زمینه بسیار موفق بود: دو فیلم سفر جادونی و جیب‌برها به بهشت نمی‌روند و من زمین را دوست دارم حاصل رویکرد داودی به سینمای کمدی بودند که در زمان نمایش خود جزء فیلم‌های پرفروش آن سال‌ها بودند.
در سال 1378 سینمای ملودرام را با فیلم خوش ساخت مرد بارانی تجربه کرد. اما در گیشه و نزد منتقدان چندان موفق نبود. در سال 1380 بار دیگر به کمدی روی آورد و فیلم نان و عشق و موتور هزار را ساخت که با فروش نزدیک به چهارصد میلیون تومان لقب پرفروشترین فیلم سال 1381 و دومین فیلم پرفروشترین تاریخ سینمای ایران - بعد از مرد عوضی - را از آن خود کرد.

فیلم‌ها:
سفر عشق (1367)
سفر جادوئی (1369)
جیببرها به بهشت نمی‌روند (1370)
ایلیا نقاش جوان (1371)
من زمین را دوست دارم (1372)
بوی خوش زندگی (1373)
مرد بارانی (1378)
نان و عشق و موتور 1000 (1380)

کاوشگر بازدید : 241 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

احمد رضا درویش
 
● شرح حال
▪ تاریخ تولد: ۱۳۴۰
▪ فارغ التحصیل رشته معماری و گرافیک

احمدرضا درویش از نسل دوم سینماگران بعد از انقلاب به شمار می‌‌آید. وی در گروه فیلمسازانی قرار دارد که به مضامین جنگ و حاشیه جنگ پرداخته اند. صحنه های آغازین فیلم «سرزمین خورشید» شاید بهترین صحنه های جنگی سینمای ایران باشد.
درویش در آثار خود بدون قهرمان سازی واکنش های غیرواقعی شخصیت های آثار خود را معرفی می کند و به همین دلیل فیلمهای او همچون «کیمیا»، «سرزمین خورشید» و «متولد ماه مهر» همچنان در یادها باقی مانده اند.
● جوایز:
▪ برنده جایزه بهترین فیلم اول در هشتمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۶۸ برای فیلم «آخرین پرواز»
▪ جایزه ویژه هیات داوران سیزدهمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۳ برای فیلم «کیمیا»
▪ جایزه ویژه هیات داوران در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۵ برای فیلم «سرزمین خورشید» و …
● فیلم شناسی:
▪ سرزمین خورشید (۱۳۷۵)
▪ متولد ماه مهر (۱۳۷۸)
▪ دوئل
▪ آخرین پرواز (۱۳۶۸)
▪ ابلیس (۱۳۶۹)
▪ آذرخش (۱۳۷۱)
▪ کیمیا (۱۳۷۳)

کاوشگر بازدید : 346 جمعه 05 اسفند 1390 نظرات (0)

زندگینامه هاوارد برکر 
 
هاواردبرکر متولد ۱۹۴۶ در دالویچ انگلستان؛ نمایشنامه نویس، نقاش، شاعر، تئوریسین درام و کارگردان. پس از آنکه به مانند ادوارد باند و دیوید ادگار، مدتی با تئاتر سیاسی رویال کورت لندن همکاری کرد... 

هاوارد برکر

در سال ۱۹۸۷ با گروهی از دوستان بازیگر و کارگردان خود، کمپانی «The Wrestling School» (مدرسه جنگ) را تاسیس کرد تا نمایشنامه هایش را آنجا به روی صحنه ببرد.
دراماتورژی برکر تحت تاثیر نمایشنامه های برشت و شکسپیر است و سعی دارد درک مدرنی از تراژدی را پایه گذاری کند که در آن پیچیدگی های انسان ها و روش مبارزه شان با حرکت های تاریخ و ارزش های اخلاقی حاکم توصیف می شود. در نمایشنامه های برکر، همیشه با موقعیت بعد از مصیبت مواجه هستیم، با دوره های بعد از انقلاب و بلافاصله بعد از پایان جنگ.
برکر با نمایشنامه های افسانه ای و حماسی خود و همچنین با نمایشنامه هایی که در آنها به موضوع جنگ می پردازد، روح بشر را که بین منطق و بی منطقی، عقل و احساس در نوسان است می کاود و بخش های وحشتناک و باشکوه آن را به نمایش می گذارد. هاوارد برکر جایی گفته است؛ «در تراژدی های من، موقعیت هایی را می بینیم که باعث زوال ارزش ها می شوند و انسان ها یا آزادند و یا مجبورند با قواعدی زندگی کنند که خودشان آنها را به وجود نیاورده اند. نتیجه این نوع برخورد با تراژدی این می شود که تماشاگر نباید عکس العملی نسبت به آنچه روی صحنه می بیند داشته باشد.»
تماشاگران مجبور نیستند به یک اتفاق نظر برسند... من این را تئاتر مصیبت می نامم که معنای متفاوتی با تراژدی کلاسیک دارد، چون تراژدی کلاسیک روی ارزش های اخلاقی تاکید می کند در حالی که نمایشنامه های من در پی «منفجرکردن» هستند.»
نمایشنامه های برکر تاکنون به شش زبان ترجمه شده اند و در بیش از هفده کشور دنیا نظیر فرانسه، کانادا، اسلوونی و زلاند نو به اجرا درآمده اند. او بیش پنجاه نمایشنامه دارد. نخستین آثارش نمایشنامه های واقع گرایی هستند که به موضوع های تاریخی می پردازند و تماشاگر را با شخصیت هایی روبه رو می کنند که اعتنایی به مسائل انسانی ندارند. معروف ترین نمایشنامه او، «تابلوی یک اعدام»، به رابطه بین هنر و قدرت می پردازد؛ به زنی نقاش سفارش می دهند که تابلویی به افتخار ونیز بکشد و او یک نقاشی دیواری درباره وحشت از جنگ تهیه می کند.
برکر در این نمایشنامه همانند اکثر نمایشنامه هایش، مرزهای تحمل را کشف می کند و کسانی را خطاب قرار می دهد که تمرین نخ نمای بندگی های اجتماعی، خواه پیروی از جناح راست خواه جناح چپ، مثل یک میراث بیهوده بهشان منتقل شده است. کتاب نظری هاوارد بکر، «تبادل نظر برای تئاتر»، پارامترهایی را تعریف می کند که او و دوستان بازیگر و کارکردانش در «مدرسه جنگ» به کار می برند.
نمایشنامه های مهم هاوارد بکر عبارتند از؛ اروپایی ها (۱۹۸۹)، هفت پادشاه (۱۹۹۰)، امکان ها (۱۹۹۵)، عشق یک مرد خوب (۱۹۹۵)، تابلوی یک اعدام (۱۹۹۶)، زخم های روی چهره (۱۹۹۶)، مبارزه برای عشق (۱۹۹۸)، ژودیت یا تن جداشده (۱۹۹۸) ، حیوانات در بهشت (۲۰۰۰)، دومین جنگ ایزونو (۲۰۰۲)، گرترود (۲۰۰۳)، ۱۳ موضوع (۲۰۰۴).

 منبع:ویستا
ویرایش وتلخیص:آکاایران

درباره ما
به وبلاگ تفریحی آریانا سیستم خوش آمدید. اميدواريم از مطالب وبلاگ لذت ببريد و بتونيد به مطلبي كه ميخواستيد برسيد برای استفاده ی کامل از سایت و انجمن عضو شوید. فروشگاه آریانا هم فعال شده واسه کاربران این سایت به صورت کاملا اختصاصی.دوستان برید حالشو ببرید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 642
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 127
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 145
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,482
  • بازدید ماه : 994
  • بازدید سال : 48,760
  • بازدید کلی : 452,153