loading...
آریانا سیستم
کاوشگر بازدید : 285 جمعه 12 اسفند 1390 نظرات (0)

جرا قلب در سمت چپ بدن است:

در ظاهر وقتی به بدن انسان نگاه می ‌کنیم همه چیز متقارن و قرینه به نظر می ‌رسد، اما در داخل بدن چطور؟ بعضی از ارگان‌ ها در بدن تک هستند. سوالی که ذهن بسیاری از محققان را به خود جلب کرده این است که چرا برخی از اندام‌ های مهم بدن مثل قلب در سمت چپ قرار گرفته‌اند، حال آنکه طبیعت به ‌طور کلی جهت راست را می‌ پسندد؟

ما به عنوان مثال دو دست، دو پا، دو گوش، دو چشم، دو شش و دو نیم ‌کره مغز داریم، اما یک دهان، یک قلب، یک معده و یک کبد داریم.

تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا مثلا بینی و دهان ما در وسط قرار گرفته ‌اند، ولی قلب در سمت چپ و کبد در سمت راست است؟

جنین در اوایل بارداری شکلی متقارن دارد. در دو هفتگی اجزایی مثل کمر، شکم، سر و پا شکل می گیرند و جفت که از 200 تا 300 سلول به هم چسبیده درست شده روی آن قرار می گیرد.

هر یک از سلول‌ های جفت مجهز به نوعی مژه خاص است که در جهت عقربه‌ های ساعت می ‌چرخند. طی این چرخش، مژه‌ها کیسه‌های کوچک 0/3 تا 5 میکرون دیامتری را حرکت می ‌دهند و آن را به سمت چپ جنین می ‌فرستند. این کیسه‌ ها وقتی به این ناحیه رسیدند، می‌ ترکند و مولکول‌ های موجود در آن ها ژن ‌هایی موسوم به ژن‌ های جهت‌یاب را فعال می ‌کنند.

وقتی یک جنین رشد می ‌کند این ژن‌ ها، اندام های مختلف بدن را راهنمایی می‌ کنند تا چپ و راست را شناخته و در جایگاه خود قرار بگیرند. جالب است بدانید در برخی مواقع این ژن ‌ها دچار اشتباه می ‌شوند و به همین دلیل، گاهی انسان‌ هایی را می بینیم که مثلا قلب شان در سمت راست قرار دارد.

همه چیز به همین سادگی نیست

گفتیم که در هنگام شکل گرفتن بدن، ارگان‌ ها به کمک ژن ‌های جهت‌یاب، جایگاه خود را تشخیص می ‌دهند. قلب انسان که در ابتدا شبیه به قلب یک ماهی است، در جایگاه خود رشد کرده و به دو قسمت تبدیل می شود (شبیه قلب قورباغه) . بعد مانند قلب مار به سه قسمت تقسیم شده و در نهایت به چهار قسمت تقسیم می‌ شود.

اما نکته جالب اینجاست که قلب نیز قرینه بوده و دو قسمت یا دو نیمه دارد. نیمه‌ ای که در سمت راست قرار دارد به قلب ریوی معروف است و وظیفه آن، فرستادن خون بدون اکسیژن به شش‌هاست. نیمه چپ قلب که بزرگ ‌تر است، خون اکسیژن‌ دار را از ریه ها به اندام های بدن می ‌فرستد. می‌ بینید که قرینه بودن در اینجا نیز حکم ‌فرماست!

وقتی قلب به راست می ‌رود

گاهی پیش می ‌آید که قلب افراد به سمت راست متمایل می ‌شود، اما این موضوع نگران ‌کننده نیست. به گفته متخصصان اگر تمامی ارگان‌ ها در بدن برعکس شوند، هیچ اتفاق خاصی رخ نمی ‌دهد. اما مشکل اینجاست که معمولا عکس شدن جهت اندام‌ ها هیچ گاه به طور کامل اتفاق نمی ‌افتد و همین موضوع می‌ تواند سبب بروز اختلالاتی در کارکرد اندام‌ ها شود.

پس چرا قلب سمت چپ است؟

علت اصلی این موضوع هنوز روشن نشده است، اما به گفته محققان یک دلیل می ‌تواند این باشد که انسان‌ ها معمولا راست دست هستند و قلب در سمت چپ قرار دارد تا به قلب فشار زیادی وارد نشود و این اندام حیاتی بتواند به راحتی اعمال خود را انجام دهد

 

کاوشگر بازدید : 273 جمعه 12 اسفند 1390 نظرات (0)

  مدرن ترين پل معلق درجهان:


معماري همواره به عنوان يكي از ابزارهاي هنري براي ابراز احساسات انساني و حتي در مقاطعي خاص، با اهداف نظامي يا سياسي استفاده مي شد به نحوي كه بناهايي به دست مهندسان و معماران باستاني ساخته و پيريزي شد كه هم اكنون با كمك دانش رشد يافته و مترقي فني و معماري مي توان به ارزش و جايگاه آنها پي برد.

«وراتزانو ناروز بريج» يك پل دوطبقه يا دوكفه معلق است كه دهكده استاتن آيلندز را به بروكلين نيويورك وصل مي كند و به افتخار «جيوواني دا وراتزانو»، جهانگرد ايتاليايي كه پس از گذر از بروكلين پاي به رود هودسون گذاشت، نامگذاري شده است.

گفته مي شود ساخت نخستين پل هاي معلق دنيا به قرن سوم پيش از ميلاد بازمي گردد، با اين حال ساخت آنها به شكل مدرن براي استفاده در حمل و نقل بين شهري و ارتباطات جاده اي، از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد.

اين پل كه ساختن آن از سال 1964 تا 1981 به طول انجاميد، با درازاي 1298 متر هفتمين پل بلند دنيا محسوب مي شود، اما در حال حاضر طولاني ترين پل جهان است. برجك ها و سرستون هاي اين پل از داخل مناطق شهري متروپوليتن نيويورك به خوبي ديده مي شوند و روزانه به طور متوسط، 120 هزار خودرو از روي آن عبور مي كنند.

در هر كدام از طبقه هاي اين پل معلق و شگفت انگيز، 6 مسير يا لاين براي عبور خودرو ها و جمعاً 12 لاين عبوري در نظر گرفته شده كه با دريافت 10دلار از راننده به عنوان ماليات، گذر كردن از آن ممكن مي شود. شايد يكي از دلايل شهرت پيدا كردن اين پل در سراسر دنيا آن است كه در يازدهم سپتامبر 2001، هواپيماهاي يو اس فلايتز 175 امريكا كه براي برخورد انتحاري به برج هاي دوقلو توسط تروريست ها دزديده شد، از روي اين پل عبور كردند.

اين پل كه با ارتفاع 69 متر، بالاي رود هودسون ساخته شده است، 5 متر فاصله بين دو طبقه خود دارد تا ماشين ها براي عبور از آن، مشكلي نداشته باشند.

در ساخت اين پل معلق (كه بيشتر جنبه توريستي دارد و مسافران ماشين ها نيز هنگام عبور از روي آن حالت تعليق بين زمين و آسمان را احساس مي كنند) از 4 كابل مواصلاتي اصلي استفاده شده كه قطر هر كدام از آنها 36 اينچ يا تقريباً 70 سانتي متر است. هر كابل از 26 هزار سيم تشكيل شده كه جمعاً 143 هزار مايل طول دارند. اين پل همچنين داراي دو برج اصلي است كه هر كدام از آنها به عنوان پايه هاي اصلي نگهدارنده وزن كل پل عمل مي كنند و البته جنبه زيبايي نيز دارند. طول هر كدام از اين برج ها حدوداً 690 متر است و يكي از عجايب آن به شمار مي رود كه به رغم قرار داشتن در مسير پرواز برخي از بالگردها و هواپيماهاي آموزشي يا تك موتوره، با آنها برخوردي نداشته و دچار آسيب نشده است، همچنين از آنجا مي توان به حجم عظيم و گسترده پروژه اجرايي اين پل پي برد كه دو طبقه مختلف آن در دو فاصله چهارساله افتتاح شدند و نيز براي ساخت هر كدام از برج هاي نگهدارنده آن، بيش از دو ميليون گره فولادي به كار رفته است.

البته اين پل غول پيكر به دليل ساختار و طراحي منحصر به فرد خود، حجم عظيمي از فضاي شهري را اشغال كرده و در شعاع يك كيلومتري اطراف آن، هيچ منزل مسكوني، كارخانه، اداره و مدرسه اي ديده نمي شود. همچنين به محض روي دادن يك حادثه غيرمترقبه اعم از توفان، سيل، زلزله يا آتش سوزي، براي پيشگيري از هرگونه حادثه ناگوار، اين پل را مسدود مي كنند

 

کاوشگر بازدید : 271 جمعه 28 بهمن 1390 نظرات (0)
 
 

 گرم‌ ترین نقطه کره‌ زمین با دمای نزدیک به ۷۰ درجه در سایه در دشت لوت ایران قرار گرفته است.

 

دکتر پرویز کردوانی، بیابان‌شناس معروف ایرانی با اعلام این مطلب گفت: منطقه گندم بریان در دشت لوت که در ۸۰ کیلومتری شهداد و در شرق رود بیرجند قرار گرفته است، منطقه‌ای با پوشش آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌شود.

ادامه مطلب را بخوانید »

کاوشگر بازدید : 255 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)

در هنگام ناامیدی موسیقی گوش کنید:


اگرچه ماساژ بدن می‌تواند ناامیدی را کاهش دهد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد یک روش ارزان تر، راحت تر و موثرتر وجود دارد و آن گوش دادن به موسیقی است.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ماساژ دادن می‌تواند میزان ناامیدی را در بیماران تا 50 درصد کاهش دهد.اما محققان متوجه شدند گوش‌ دادن به یک موسیقی ملایم و لذت بخش اثر بهتری در کاهش علائم ناامیدی در انسان دارد.

کارن شرمن از موسسه تحقیقات سلامت در این باره گفت : پی بردن به این موضوع که گوش دادن به موسیقی می‌تواند تا این اندازه به کاهش علائم ناامیدی در انسان کمک کند، ما را شگفت زده کرد.این موضوع نشان می‌دهد فواید ماساژ دادن بیش‌تر مرتبط به پاسخ آرامش‌بخشی است که بدن دریافت می‌کند.

این اولین بار است که تحقیقاتی در مورد فواید ماساژ در کاهش علائم ناامیدی در بیمارانی که به شدت به این اختلال روحی دچار هستند انجام می شود.

برای بررسی این موضوع محققان به 68 بیمار مبتلا به ناامیدی انواع مختلف روش‌های درمانی را تجویز کردند .تعدادی از آن‌ها 10 جلسه ماساژ یک ساعتی دریافت کردند و به تعدادی دیگر توصیه کردند که دراز کشیده و به موسیقی ملایم گوش کنند.
در این تحقیقات مشخص شد تقریبا همه این روش‌ها به یک میزان می‌تواند در کاهش علائم ناامیدی در انسان موثر باشند.
شرمن در این باره گفت : به این ترتیب گوش دادن به موسیقی می‌تواند به عنوان یکی از بهترین روش‌ها در کاهش علائم ناامیدی در بیمارانی که به این اختلال دچار هستند به کار بیاید.گوش دادن به موسیقی بسیار کم‌هزینه است و می‌تواند مانند دیگر روش‌ها به انسان آرامش دهد.

کاوشگر بازدید : 216 چهارشنبه 26 بهمن 1390 نظرات (0)

اسرار کشتی ماری سلست

 

کشتی باری دی گراتیا در مسیر خود از نیویورک به جبل اطارق با کشتی دو دکله عجیبی مواجه شد که مسیر آن ثابت نبود مثل آن بود که ناخدایی مست کشتی را........

  برو ادامه مطلب                                                                

کاوشگر بازدید : 245 چهارشنبه 26 بهمن 1390 نظرات (0)

معمای عجیب جک چشم سرخ

 

از ژرفای شبی سیاه موجودی محیر العقول پرنده و ترسناک بیرون پرید که بیش از شش سال باعث وحشت مردم شد.

در ابتدا وجود او را هیچکس باور نمی کرد هیچ کس وقتی به گفته های اهالی جنوب غربی لندن که مدعی بودند موجودی را دیده اند که پرواز می کرد وقعی نمی گذاشت اما گزارشات ادامه یافت و در 1838 نقل تمام محفل بود.

جین آلزوپ دختری جوان و زیبا بود که با دو خواهر و پدرش در خانه کوچکی در کوچه بیرهیند زندگی می کرد او شنیده بود که مردم درباره جک چشم سرخ چیزهایی می گویند اما اعتنایی به این افسانه نداشت.

یک شب ضربه هایی پیاپی به در خانه آنها خورد جین نزدیک در رفت و شنید که من افسر پلیس هستم برایم چراغی بیاورید جک چشم سرخ را دستگیر کردیم.

جین با خود اندیشید و لابد راست می گوید. به سرعت دوید و شمعی آورد و از خانه بیرون دوید اما به محض اینکه شمع را به مرد داد او گردنش را گرفت و بازویش را بدور گردن او حلقه کرد و به تن و بدن او چنگ کشید.

دختر جیغ کشید و خود را رها کرد مرد او را تعقیب کرد و موهایش را گرفت و به صورت و گردنش چنگ زد. خواهر دختر با صدای جیغ او به خیابان دوید و فریاد زد تا مردم به کمک آیند اما پیش از آنکه کسی بتواند راه مرد را ببندد او در تاریکی ناپدید شد.

جین بعدا چنین شرح داد: کلاهی عجیب بر سر داشت و لباس چسبان سفیدی مثل مشمع بر تن صورتش مخفی بود اما چشمانش مثل دو تکه آتش می درخشید ناخنهایش چنگالهای بلندی داشت و از دهان او دود سفید و ابی بیرون می زد. این شرح و توصیف بعدها بارها و بارها شنیده شد همیشه همان چشمهای دوزخی چنگالها و لباس چسبان سفید.

لوس اسکیل 18 ساله هنگام غروب از منزل برادرش خارج شد خواهرش همراه او بود در کوچه حرکت می کردند که شبح بلند سیاهی از تاریکی بیرون پرید شعله سرخی از دهانش خارج می شد به چشمان لوسی آسیب رساند.

در طی سالها 1850 و 1860 جک چشم سرخ در همه انگلستان دیده شد بخصوص در مرکز کشور. در 1870 بعضی از مقامات پلیس و ارتش که برای دستگیری او در کمین بودند گزارش کردن که به شدت توسط شبحی که از تاریکی بیرون جهیده آنها را مضروب کرده سپس به سقف پاسگاه آنها پریده صدمه خورده اند. مردم خشمگین در محله لینکلن در شب سال نو 1877 به سوی جک شلیک کردند اما او قهقهه ای زد و ناپدید شد.

تا به امروز کسی نفهمیده جک که یا چه بوده مدتی سوظن متوجه شخصی به نام مارکیز واترفورد شده بود اما گرچه او یکی از دیوانه ترین دیوانگان دوران ویکتوریا بود اما آدم شروری نبود.

چشمان دوزخی جک آخرین بار در 1904 در لیورپول دیده شد و 67 سال بعد از اولین باری که او را دیده بودند از زمین به سقف خانه ای پرید و ناپدید شد.

آیا او برای همیشه ناپدید شده است؟

کاوشگر بازدید : 232 سه شنبه 25 بهمن 1390 نظرات (0)

تاریخچه شطرنج
در باره ی پیدایش شطرنج چندین روایت موجود است که تنها تعداد کمی از آن ها معقول و باور کردنی هستند. در ادامه این روایت های مختلف را با هم بررسی می کنیم تا به روایت واحدی دست پیدا کنیم. اولین داستانی که بررسی می کنیم، داستانی است که ثعالبی در شاهنامه ی معروف به ابومنصور نقل می کند. این داستان را فردوسی نیز در شاهنامه با تفصیل بیشتر آورده است. داستان از این قرار است که وقتی طلحند، پسر نای هندی در جنگ با گو پسر عمو و برادر امی بر سر پادشاهی کشته شد، مادرش از غم او افسرده گشت. گروهی از دانشمندان برای سرگرم کردن مادر و نیز نشان دادن وضعیت جنگی که پسرش در آن کشته شد شطرنج را اختراع کردند. از این داستان اگر به دلیل نبودن مدارک کافی بگذریم، در ادبیات کهن هند دو اثر وجود دارد که تا حدی قابل استناد هستند. در ادبیات هندی فقط دو اثر قابل قبول وجود دارد که در زیر به طور مختصر به شرح آن ها می پردازیم. نخستین مطلب مربوط به اوایل قرن هشتم میلادی است که به زبان سانسکریت وبا نثری ساده نوشته شده است. سوباندهو(نام این نوشته) درباره ی حکومت اودایانا پادشاه واتسا و ملکه اش مطالبی نگاشته است. در بین این مطالب اشاره ای هم به مهره های شطرنج شده که دقیقا مشخص نیست این مطالب در مورد شطرنج امروزی است یا نوع دیگری از شطرنج، چرا که نوع دیگری نیز هست که با تاس بازی می شود. نوشته ی دیگر مربوط به بانا نویسنده ای هندی است که ضمن شرح دادن چگونگی پادشاهی سری هارشا که در شمال هند حکومت می کرده است، اشاره ای به آموزش شطرنج در دربار او دارد. این نوشته در قرن هفتم میلادی نگاشته شده که کهن ترین نوشته ی مکتوب هندی در رابطه با شطرنج است. اکنون اگر دو سند قبلی را صددرصد قابل قبول بدانیم، از لحاظ قدمت در مقایسه با کارنامه ی اردشیر بابکان که در آن به وضوح از بازی شطرنج سخن رفته و مورد قبول مورخین برجسته است حدود سه قرن قدیمی تر هستند. حتی اگر این طور فکر کنیم که کارنامه ی اردشیر بابکان در زمان حکومت خسروپرویز(۶۲۸-۵۹۰ ِِِ میلادی) تنظیم و نوشته شده باشد، باز هم این کارنامه حدود یک قرن قدیم تر نوشته شده است. بنابراین با توجه به آن چه گفته شد و همچنین با جمع بندی عواملی که شرح آن ها گذشت، یعنی قدمت بیشتر اسناد تاریخی ایران، باید پذیرفت که شطرنج بدون تردید از ایران سر برآورده است. اسناد تاریخی این نکته را روشن می کنند که ایران در پیش از اسلام برای پایه گذاری شطرنج گام های موثری برداشته بوده و حتی بعد از اسلام هم تا قرن شانزدهم میلادی استادان ایرانی سهم بسزایی در پیشرفت و گسترش شطرنج داشته اند.

کاوشگر بازدید : 267 سه شنبه 18 بهمن 1390 نظرات (0)

سوء استفاده عجيب از اسم فردوسي پور و برنامه نود!

بي گمان بايد اين روزها عادل فردوسي پور را در امر مبارزه با مفاسد فوتبالي يک پيشرو و يک پرچمدار به حساب آورد.

به گزارش اوج نيوز، عادل که مدتي است با برنامه پر بيننده نودش سردمداري مبارزه با مفاسد اخلاقي و مالي در فوتبال را عهده دار شده و حتي در اين راه خطر را هم به جان خريده اين روزها بدون اينکه خودش بداند از سوي بعضي از افراد سود جو تبديل به يک تهديد براي برخي از اهالي فوتبال شده است.

اين روزها و در فوتبال و به ويژه خارج از تهران، هستند افرادي که از سوابق کمي در امر رسانه هاي ديداري برخوردار بوده و با استفاده از همين سوابق اندکشان، خود را در محافل فوتبالي و به ويژه در حوالي تيم هاي ليگ برتري و ليگ يکي به عنوان نماينده هاي برنامه نود معرفي مي کنند و در غالب اين پوشش به تهديد برخي از بازيکنان و مربيان و مديران پرداخته و از آن ها انواع و اقسام مطالبات را طلب مي کنند و تاكيد دارند در غير اينصورت، تهديد به تهيه و پخش گزارشي بر عليه باشگاه و تيم و افراد مزبور و پخش آن در برنامه نود صورت خواهد پذيرفت.

بايد ديد عكس العمل پرچم دار فوتبال پاك نسبت به اين اتفاق چيست.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
به وبلاگ تفریحی آریانا سیستم خوش آمدید. اميدواريم از مطالب وبلاگ لذت ببريد و بتونيد به مطلبي كه ميخواستيد برسيد برای استفاده ی کامل از سایت و انجمن عضو شوید. فروشگاه آریانا هم فعال شده واسه کاربران این سایت به صورت کاملا اختصاصی.دوستان برید حالشو ببرید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 642
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 127
  • آی پی امروز : 137
  • آی پی دیروز : 145
  • بازدید امروز : 300
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,656
  • بازدید ماه : 1,168
  • بازدید سال : 48,934
  • بازدید کلی : 452,327